سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلنوشته‌های علی زمانی

صفحه خانگی پارسی یار درباره

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با اپلیکیشن دارد؟

وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب، نامی است که این روز‌ها زیاد شنیده می‌شود و شرکت‌ها  و استارت آپ‌های بزرگی در حال تغییر سیستم خود از اپلیکیشن مستقل به وب اپلیکیشن هستند.

حال شاید از خود بپرسید وب اپلیکیشن چه تفاوتی با اپلیکیشن مستقل موبایل دارد و چه مزایا و معایبی را در خود جای داده است؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل بپردازیم.

تاریخچه وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب

بیاید نگاهی کوتاه به تاریخچه وب سایت بیندازیم و کم کم به سراغ وب اپلیکیشن که امروزه آن را با نام PWA می‌شناسیم برویم.

  • به نظر شما اجداد وب اپلیکیشن‌ها از چه تاریخی پا به دنیای اینترنت گذاشته‌اند؟ درست است، سال 1990 میلادی اسناد متنی در قالب صفحات استاتیک HTML بر پهنه اینترنت به وجود آمد.
  • پس از آن امکان قرار دادن تصاویر، ویدیو‌ها و فایل‌‌های صوتی در صفحات HTML فراهم شد اما ایراد اساسی که این صفحات داشتند، استاتیک بودن آن‌ها بود. در سال 1995 میلادی زبان برنامه نویسی با نام جاوا اسکریپت برای حل این مشکل به وجود آمد تا بتواند رنگ و رویی تازه به صفحات وب ببخشد. 
  • در سال 2005 صفحات وب با تغییر جهت از استاتیک به داینامیک و همراه با معرفی Ajax، شکل و رویی تازه به خود گرفتند و از این سال به بعد، زمینه‌ای برای ظهور وب‌سایت‌های واکنش گرا و وب اپلیکیشن‌ها در سبکی جدید شکل گرفت.
  • درست است که وب اپلیکیشن توانسته جایگاه خود را به خوبی در تاریخچه وب حفظ کند اما این کافی نبوده است و با به وجود آمدن فن‌آوری‌های مدرن نیاز بود تا این سیستم هم دستخوش تغییراتی باشد؛ به همین دلیل در سال 2015 “الکس راسل” و “فرانسیس برمن” به صورت رسمی PWA که مخفف Progressive Web Application است را معرفی کردند و شروع تازه وب اپلیکیشن یا برنامه‌های تحت وب امروزی را می‌توان از سال 2015 به بعد عنوان کرد.

به عبارت دیگر وب اپلیکیشن‌های امروزی تا جایی پیشرفت کرده‌اند که نمی‌توان تفاوتشان را با اپلیکیشن‌های مستقل چندان حس کرد. 

بیوگرافی تاریخچه وب اپلیکیشن

تا به این جا تاریخچه وب و سیر تکاملی آن را که به وب‌اپلیکیشن‌های امروزی منجر شده است دنبال کردیم، اما در ادامه بیشتر با وب‌اپلیکیشن با معنا و مفهوم امروزی یعنی PWA بیشتر آشنا خواهیم شد.

وب اپلیکیشن چیست؟

ترکیبی از اپلیکیشن‌های مستقل و وب سایت که بر روی مرورگر‌های تلفن همراه قابل اجرا است را وب اپلیکیشن پیش رونده یا PWA گویند.

بررسی طراحی وب اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌ تحت وب 

میلیون‌ها شغل از اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی ارزان قیمت استفاده می‌کنند و مطمئنا این مشاغل برای ارتباط با مشتری و مخاطب خود به پیش نیاز‌هایی وابسته هستند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان وب سایت دانست؛ اما رشد تکنولوژی و فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند در دنیا باعث شد که این پیش نیاز‌ها دستخوش تغییرات باشند به طوری که امروزه بسیاری از کاربران در سراسر دنیا با استفاده از موبایل اقدام به جستجو و خرید محصولات مورد نیاز خود می‌کنند.

در سال 2015 و با توجه به افزایش کاربران موبایل نسبت به دسکتاپ گروهی از توسعه دهندگان، وب اپلیکیشن‌های پیش رونده را به بازار معرفی کردند.

وب اپلیکیشن‌های پیش رونده ترکیبی از کدهای سمت سرور (مانند PHP و ASP) و کد‌های سمت کاربر (با کدهای JavaScript و HTML) هستند که اطلاعات را به سمت آن‌ها هدایت می‌کنند.

وب اپلیکیشن چگونه کار می‌کند؟

اپلیکیشن‌های تحت وب معمولا از کد‌هایی مانند جاوا اسکریپت و PHP تشکیل شده‌اند و این زبان‌ها به طور کامل از مرورگر‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.

کارکرد وب اپلیکیشن‌ها بدین صورت است که وب اپلیکیشن یک درخواست را به وب سرویس برای مدیریت کلاینت ارسال می‌کند، سپس سرور وظایف مربوطه را انجام می‌دهد. پس از آن پاسخ را در قالبی مشخص به سمت وب اپلیکیشن می‌فرستد. 

در اینجا می‌توانید به طور خلاصه زمان شروع تا پایان فرآیند وب اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید.

  • کاربر از طریق مرورگر یا اپلیکیشن تحت وب خود یک درخواست به سمت وب سرور می‌فرستد.
  • وب سرور درخواست را به سمت سرور مناسب وب اپلیکیشن انتقال می‌دهد.
  • سرور وب اپلیکیشن درخواست را پردازش می‌کند (این درخواست‌‌ها می‌توانند جستجو در پایگاه داده یا پردازش اطلاعات باشند) و پس از آن نتایج داده‌های درخواستی ایجاد می‌شوند.
  • سرور وب اپلیکیشن اطلاعات خواسته شده یا پردازش شده را به سمت وب سرور ارسال می‌کند.
  • وب سرور در نهایت اطلاعات درخواستی را به سمت مرورگر کاربر ارسال می‌کند تا در صفحه نشان داده شود.

مزایای استفاده از وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب چیست؟

وب اپلیکیشن و مزایای آن

حال که از عملکرد وب اپلیکیشن‌ها آگاه شدیم بد نیست نگاهی به مزایای این سیستم نسبت به اپلیکیشن‌های مستقل بیاندازیم.

  • اپلیکیشن‌های تحت وب بدون در نظر گرفتن سیستم عامل بر روی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا هستند. با این وجود دیگر تفاوتی ندارد که کاربر اندروید یا iOS باشید، شما بدون نیاز به اپ استور‌ها و تحریم‌های مختلف می‌توانید وب اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب و استفاده کنید.
  • همه کاربران می‌توانند به نسخه‌ای مشابه دسترسی داشته باشند و تقریبا تمامی مشکلاتِ سازگاری با دستگاه‌های هوشمند از بین خواهد رفت.
  • دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن نخواهد بود، بنابراین محدودیت حافظه موبایل یا تبلت از بین خواهد رفت.
  • هزینه‌ها برای صاحبان کسب و کار و کاربران کاهش می‌یابد زیرا پشتیبانی و نگه‌داری در سمت کسب و کار کمتر شده است.
  • کاربران برای اجرای اپلیکیشن دیگر نیاز به داشتن دستگاه‌ها با قدرت پردازش بالا و همچنین سیستم‌عامل‌های خاص نیستند. 
  • کاربر همیشه در حال استفاده از نسخه آخر اپلیکیشن خواهد بود.

نتیجه گیری 

افزایش استفاده از اینترنت در میان مردم و شرکت‌ها باعث شده مشاغل و کسب و کار‌های مختلف به صورت مستقیم تحت تاثیر آن قرار گیرند؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها در حال تغییر اپلیکیشن‌های خود از مدل‌ سنتی به ابری هستند.

علاوه بر این وب اپلیکیشن‌ها توانسته‌اند در کنار عملکرد موفق خود، هزینه‌ها را در سمت کارفرما و کسب و کار کمتر کنند.

وب اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل، مایکروسافت ورد، دراپ باکس و … عملکردی مشابه نسخه دسکتاپ به کاربران ارائه می‌دهند و در عین حال بر روی تمامی مرورگر‌ها و سیستم عامل‌ها در دسترس هستند.

شما چه وب اپلیکیشن‌هایی می‌شناسید که تجربه‌ی خوبی را به شما ارائه داده‌اند؟

منابع: NarvanStudiomedium